Singapore

Locations

Galleries

SMB
Singapore, Maleisie en Borneo, eindelijk is het weer zo ver, we kunnen de rugzak weer over onze schouders heen gooien, de gate doorlopen, vliegtuigdeur achter onze spreekwoordelijke reet dicht smijten, en vliegen maar.
Via een tussenstop in Dubai vliegen we naar singapore, om daar onze rondreis te gaan beginnen.
Via Singapore naar Maleisie en dan door naar Borneo,waar we op bezoek gaan bij familie.
Om vervolgens de laatste paar dagen op een eilandje te lamballen.

Kortom we hebben er zin an, en zijn erg benieuwd hoe we ons advonturenboek weer kunnen vullen.

Slamat Makan

Zaterdagavond op tjd vanuit Schiphol vertrokken en na een vlucht 6 uur in Dubai aangekomen, waar we een stop-over hadden van 2,5 uur. Vanuit Dubai de volgende vlucht naar Singapore van 7 uurtjes.
Hebben we geslapen, ja redelijk, en het kijken van enkele films wil ook wel helpen. Leuk trouwens dat we 2 keer met een airbus 380-800 hebben gevlogen, wat een enorme bakbeest is dat zeg, maar helaas wil dat niet zeggen dat je meer ruimte hebt als passagier.

Zondagavond rondhalf tien aangekomen in Singapore, en nadat we de baggage hebben opgepikt(gelukkig de 2 rugzakken lagen weer op bank) hebben we de taxi naar het hotel downtown Singapore genomen.

Hotel simpel maar schoon, wel enorm klein kamertje hoor, geen ramen in de kamer, en alles is wel even passen en meten hoor.
Temperatuur is erg hoog en hoge luchtvochtigheid, dus kortom Wir sind wieder da.

Redelijk geslapen hoor, altijd wel lekker hoor om je slaap door te brengen in een liggende toestand ipv een zittende toestand.
Vandaag de dag dat we Singapore gaan verkennen ,dus de wandelschoentjes aan, en richting de Marina bay, om ons te gaan vergapen aan al het moois. Het is trouwens al goed te merken dat hier over 2 weken de F1 is, want men is al goed bezig met de voorbereidingen, hiervan, maar het vaste gedeelte hiervan F1 track hebben we ook nog bekeken, leuk,maar we hebben er alle 2 niets mee.
Daarna naar het hotel gegaan, waar de boot op ligt, klinkt raar, maar van afstand zie je dat de drie gebouwen met elkaar verbonden zijn dmv een boot. Google maar eens, Marina sand bay Hotel.We zijn er uiteraard ook nog in geweest, want je kan nml met de lift helemaal naar boven, waar je een prachtig uitzicht hebt,over de skyline van Singapore, niet gratis hoor, want je moet er wel 20 euro(omgerekend)pp op de balie voor neerleggen, nou vooruit maar dan.

Na het genieten van de skyline hebben we de metro genomen naar Orchard Road, waar we ons hebben lopen vergapen aan winkelcentrums,winkelcentra, en shopping malls. hihi hihi. Wat een decadente luxe hier allemaal zeg, maar wel leuk om mee te maken.

Als je in Azie bent, dan wil je natuurlijk ook aziatisch eten , niet bij frietje van pietje, kees kroket of wie ook, maar eten in Chinatown, want die is uiteraard hier ook.Heerlijk gegeten, maar wel een rekening die hoger is dan dat we gewend waren in dit soort landen. Rekening klopte hoor, en we zijn niet genaaid hoor. Maar het was wel weer erg lekker.hihi hihi

Wel klote trouwens dat het SD kaartje van de grote camera kapot is gegaan, betekent helaas dat alle fotos die hier mee gemaakt zijn niet gekopieerd kunnen worden, gelukkig hebben weer nog eentje, en gelukkig hebben we morgen nog een dag hier.

Vandaag de dag van gisteren maarr een klein beetje overgedaan, dit omdat we heel veel fotos kwijt waren geraak. Geen straf hoor, alleen jammer dat het vandaag een beetje regenachtige dag was, en als het hier regent dan komt het er ook heel snel uit, en veel uit. Maar we hebben het overleefd, ons haar is niet door de waar geraakt. hihi hihi.

Verrder vandaag weer aardig wat voetstapjes gezet hier, en hebben veel langs de Singapore rivier gelopen.
Uiteraard ook nog heerlijk over Orchard road gelopen, en in de avond zijn we nog lekker aan het slenteren gegaan in Little India.

Kortom weer een heerlijk dag, en heerlijk genieten hier.

Vanochtend weer heerlijk ouderwetse tijden opgestaan(05:45 uur), en na een snel ontbijtje, konden we redelijk snel een taxi krijgen, om naar het vliegveld te gaan. De taxichauffeur praate trouwens wel honderduit over voettballen, want ja als ze horen dat je uit Holland komt, dan hebben ze het over Cruijf,van basten gullit en uiteraard over Amsterdam, maar ja wel leuk om dit allemaal te horen. Taxi rit naar vliegveld was trouwens nietheel erg prijzig. 20 van die singapoorse dingen, omgerekend 16 euro, we hebben het wel eens duurder gehad

Op het enorme vliegveld van Singapore hebben we redelijk goed onze weg kunnen vinden, en voor dat we het wisten zaten we in het juiste vliegtuig naar Kuching.
Uurtje vliegen en je bent er, maar ondanks die korte afstand is het een wereld van verschil, het is weer chaotisch, het stinkt op sommige plekken, en op straat is hetweer vuil. Kortom Borneo

De rest van de middag en avond nog door Kuching lopen slenteren,ook weer een groot gedeelte langs de rivier, Kuching zelf is niet veel hoor, dus stel je er niet te veel van voor, err valt weinig te beleven.

Ondanks dat je vooraf denkt dat je een goed en goedkoop hotellettje hebt gevonden, en kijkend op internet denk je een match te hebben, blijktrealiteit toch wel heel anders te zijn. Wat een aganebisch dingetje zeg, maar ja we hoeven er enkel maar te slapen. hihi hihi.

Morgen naar de neusapen, we zijn benieuwd.

Oh ja het is ook nog geluktom een Batik Sarong om te doen, hoe dat er uit ziet, dat is terug te vinden in onze prive collectie. hihi hihi

Vandaag een superleuke dag gehad.We hebben de hele dag doorgebracht in Bako National Park.Dit is een enorm groot park waar de Proboscis Monkey leeft in zijn eigen reservaat, niet zomaar dus in hokjes maar echt in zijn eigen habitat.

De ingang van het park ligt ongeveer 45 minuten buiten Kuching, althans toegang, via deze toegang, ga je nog met een boot(uurtje varen) naar een schiereiland en wordt je gedropt op een strand.Dus schoentjes uit, en in het water naar het strand. We hebben 2 wandelingen gemaakt overr het schiereiland, in de ochtend in de jungle en in de middag door mangrove bossen en een stuk moeras. Erg leuk om hier rond te lopen, door de drukkende warmte was het wel goed zweten hoor, omdat we ook veel moesten klimmen en klauteren. Maar voor het thuisfront, wees gerust, alles is nog heel, geen schrammen of deuken, en geen enkels verzwikt. Hihi

Zijn we de Proboscis Monkey oftewel de neus aap tegen gekomen, ja hoor in volle glorie en in actie. Prachtig om deze beesten van dichtbij te mogen aanschouwen, en vooral prachtig om te zien hoe ze van boom naar boom vliegen, waarbij het motto is, neus eerst en dan de rest.Hihi
We hebben ook een paar keer een baby aapje gezien, maar die neus was wat kleiner.

Verder ook nog wat makaken,wilde zwijnen en slangen gespot. Ook erg leuk om die te zien, waarbij je bij de makaken wel moet uitkijken, want die stelen alles was los en vast zit. Maar ook hier zijn wij van gevrijwaard.

Kortom een enorme leuke en fijne dag waar we alle 2 enorm van hebben genoten. Moe maar voldaan hebben we ons hoofd op een kussen gelegd en zijn heerlijk gaan slapen, nadat we in Kuching aan de rivier nog heerlijk hebben genoten van de lokale keuken , tegen prijzen daar kan je in Nederland nog geen snee brood voor kriijgen.

Vandaag lekker vroeg het bedje uitgegaan, na een nachtje goed geslapen te hebben, ontbijtje gedaan, 2 toastjes met jam, meer was er niet, en de reis gestart naar een Iban dorp, ongeveer 225 km van Kuching,De reis over de weg was wel even wat afzien hoor, treinen rijden er niet op Sarawak, dus alles moet over de weg plaatsvinden, veel bobbels en kuilen op de weg, dus we werden aardig door elkaar geschud. Onderweg nog een paar keer uitgestapt om lokale markten te bezoeken en om wat fruit te kopen.

Om bij het Iban dorpje te komen , zijn we overgestaptt in een longboat en hebben ongeveer 45 minuten stroom opwaarts gevaren, om bij het dorp aan te komen.Maar om een wauw gevoel te hebben over het bezoek aan dit dorp, nou nee, wel leuk om te ziien dat een ongeveer 40/50 mensen in een huis wonen, althans onder 1 dak. Huizen van de Ibans noemen ze longhouses, en dat is een lang dak.Er werd nog een dansje gedaan voor ons , en we hebben nog een demo blaaspijp gekregen, maar dat was het dan ook. Leuk dus om te zien , maar van de geschiedenis van de Ibans is daar niets meer over terug te vinden

Hierna zijn we naar onze volgende bestemming gegaan, en wauw wat een prachtig stukje paradijs op aarde zeg. We zitten nu in Lubok Antu op een prachtig schiereiland, in een resort. Kijk hier maar eens als je wil zien hoe de locatie eruit ziet.
  • Batang Ai

• Kortom goed toeven hier, en morgen lekker een dagje lamballen aan het zwembad.

Vandaag niet zo heel erg veel gedaan en dat dagje lamballen is ook uitgekomen. Na het ontbijtje hebben we lekker de hele dag aan het zwembad gelegen, en dus lekker even liggen bijtanken. Morgen weer een nieuwe dag.

Vanochtend vroeg een ontbijtje gedaan in de prachtig gelegen hotelletje, heerlijk ontbijtje zo met een prachtig uitzicht over het meer en de heuvels.Het heeft hier trouwens ontzettend veel geregend en ge-onweerd, hoe mooi is dat wel niet om dat hier mee te maken zeg, wat een natuurverschijnsel is dat.Schitterend

Na de nodige rekeningen betaalt te hebben, hebben we het bootje weer gepakt naar de overkant, om onze reis weer verder te vervolgen. Na wat stops onderweg (marktjes, en plaspauzes), zijn we vanmiiddag weer in de buurt van Kuching. aangekomen, om naar een opvang te gaan van Oerang Oetans. In dit gebied leven de Oerangs in een semi wild reservaat, om weer terug te kunnen keren naar de echte wildernis. Rond 3 uur is het voedertijd en ddan heb je de grootste kans om ze te spotten, en gelukkig we hebben er vier gezien, waarbij Edwin de grootste nogal redelijk aanwezig was, het had familie kunnen zijn.Hihi.
    We hebben dan ook daar heel wat (al zeggen we het zelf) prachtige fotos van deze enorm indrukwekkende apen kunnen nemen. Helaas mochten we alleen niet echt ver het reservaat in, dus de aantal oerang oetans zijn voor ons beperkt gebleven tot vier, maar zoals gezegd indrukwekkend om te zien hoor.

Na het reservaat zijn we teruggegaan naar Kuching, om weer de nacht door te brengen in hetzelde complex waar we al 2 nachten eerder hebben doorgebracht, we hadden tenslotte daar ook onze grote rugzakken achtergelaten.

In de avond hebben we nog even lekker gegeten aan de waterkant, en hebben heerlijk genoten van de lokale keukens, bizar eigenlijk dat het eten hier zo heerlijk , maar ook zo goedkoop kan zijn.

Vanochtend al vroeg de Teksi gepakt naar de luchthaven, en na een vlucht van ongeveer anderhalf uur zijn we geland in Kuala Lumpur, vanuit daar de trein gepakt naar KL Sentral, en vanuit Sentral de monorail gepakt naar ons hotel, in het district Butu Bintang.

Voordeel van dit hotel is dat we iig weer heerlijk alles kunnen wassen, want dat werd wel nodig.

In de avond zijn wenog even heerlijk gaan slenteren in het district Butu Bintang, en hebben ons wweer lopen vergapen aan al dieluxe shopping mals. Wel weer heerlijk gegeten in straat met allerlei vreet tentjes, en op straat, eten was betaalbaar en goed, je merkt wel dat je in een grote stad bent hoor, tis allemaal chaotischer en duurder, maar voor ons is het nog steeds lachen hoor. Heerlijke dag gehad.

Vandaag een dagje side seeiing gedaan in KL oftewel Kuala Lumpur, en hoe kan het ook niet anders bij ons, we hebben alles met de benenwagen gedaan, dit omdat wij vinden dat je dan het beste en het mooiste kunt zien van de omgeving waar je bent, en dan kan je gelijk lekker genieten van de zon, die overigens in overvloede aanwezig was vandaag, wat een hitte en een drukkend warme dag vandaag. Heerlijk.

Uiteraaard hebben we een bezoekje gebracht aan de Petronas Twin Towers, en hebben daar gelukkig kaartjes kunnen kopen om een uurtje later naar boven te gaan.Meer dan de moeite waard om het te doen hoor, waarbij je een prachtig overzicht hebt over KL en zijn nabije omgeving.Op deze hoogte(86ste verdieping) kon je trouwens wel goed de smog laag over de stad heen liggen, maar we konden gelukkig alles goed zien.

Omgeving van de Twin Towers is trouwens zo leuk, dat we er eigenlijk de rest van de middag daar rond zijn blijven hangen.In de avond zijn we ook nog naar Chinatown gegaan, en hoe kan het ook anders, we hebben weer heerlijk gegeten, zittend op stoeltjes van zacht plastic, eten op bordjes waarvan je denkt zou het bordje wel afgewassen zijn of is er gewoon een doekje overheen gegaan, kortom we hebben er weer heerlijk gegeten. hihi, en we zijn blijkbaar al zo aangewend dat we tot nu toe er nog steeds niet ziek van zijn geworden .

Vanochtend als een Max Verstappen door het drukke verkeer met een auto door Kuala Lumpur heen gecrossed, en wij hebben geen motorpech gehad. Het ging goed, altijd natuurlijk weer even wennen, door een enorme drukke stad te rijden, met ook nog het stuur aan de andere kant.Holladijee het is gelukt, en we zijn er veilig uitgekomen, onderweg naar de Cameron Highlands naar het dorpje Tanah Rah, wat zo ongeveer 270 km van KL vandaan ligt.

Onderweg verschillende keren gestopt om naar leuke marktjes, en watervalletjes te gaan kijken.
    We hebben het gered hoor en we zitten in prachtig resort, met een prachtige kamer. Hoog in de heuvels, de naam van het resort Strawberry Resort, alleen we hebben nog niet kunnen ontdekken wat het met aardbeien te maken heeft, maar wie weet morgenvroeg aan het ontbijt, aardbeien, jammie jammie.

Nou nee hoor geen aardbeien bij het ontbijt, maar het ontbijt was wel goed.Daarna zijn we de omgeving van de Cameron Highlands gaan verkennen met de auto. Prachtige mooie omgeving met tot zover het oog reikt thee plantages, en ook verschillende plekken waar je de Thee kunt proeven, heerlijk daar we alle 2 wel thee liefhebbers zijn. Verder hebben we hier nog een aardbeienfarm (heerlijk waren ze), en lavendelfarm, een cactus farm en een butterflyfarm bezocht. Waarbij we bij de laatste prachtige (en zelfs enorme) vlinders hebben gezien.

Enige jammere is trouwens wel dat hier de temperatuur heel anders is dan in de afgelopen weken, sterker noghet regent veel en het is best welaan de frisse kant, niet zoals nu in Nederland, want daar is het herfst, maar wel gevoelig frisser, het is hier zo rond de 16 graden, dus truitjes weer aan.Doordat hetweer hier nu zo slecht is, hebben we maar besloten om niet naar beneden toe te gaan, maar lekker in het resort te blijven, morgen weer een lange dag reizen naar Khota Baru, wat hier ongeveer 330 km vandaan ligt.

Vanochtend na een rustig ontbijtje zijn we in de auto gesprongen en zijn we op ons gemak door de Camerons naar Khota Baru gereden, wat toch iets verders was, nml 370 km. Nadat we de camerons hadden verlaten was de rit eigenlijk best wel een beetje saai naar Khota Baru, en we waren blij dat we er waren.

De kampung waar we zouden overnachten was wel heel erg lastig te vinden hoor, maar we hebben het gered, en zitten nu op een platje van een soort Pipo de Clown en Mamalou huisje, erg leuk.

Gisterenavond hebben we gezellig bij Auntie gegeten,Auntie is de buurvrouw, en daar kon je mee eten tegen een geringe vergoeding, maar het was wel wat de pot schaft, en gelukkig, het was goed om te doen hoor.

Vanochtend zijn we omgeving van Khota Bharu gaan ontdekken, en omdat deze plaats redelijk dicht bij de Thaise grens ligt, is er , ondanks de vele moslim invloeden ook nog heel veel te zien aan boeddistische tempels, en die hebben wij dan ook allemaal gezien, erg indrukwekkend hoor om die enorme grote beelden te zien, vooral de liggende boeddha(dinsdag) zag er indrukwekkend uit. Men zegt hier dat dit grootste liggende boeddha is, dit betwijfelen wij, want volgens ons is die in Thailand, en zeker die in Myanmar groter.

Kota Bharu zelf is helemaal niets aan, en we zijn ook nog even naar de lokale markt geweest, waar we wat fruit hebben gekocht, althans de lycees kregen we van dat meisje gratis, wel heel lief, maar dat was eigenlijk ook het enige lieve meisje die we waren tegengekomen daar, veel indiers hier, en dat zijn niet de meest vriendelijk ogende mensen, veel naroepen en veel staren, maar goed hoort erbij.

Vanavond hebben we nog wel heerlijk genoten van ons fruit op het platje van het huisje.

Vanochtend we wat moeite gehad met het inleveren van de huurauto, we moesten een dag van tevoren bellen waar we de auto zouden droppen, maar gisteren was het een nationale feestdag hier(waar we nietveel van gemerkt hebben), dus dan zijn alle kantoren dicht, en hebben we het daarom vanochtend maar geprobeerd. Dit gaf dus wel wat problemen omdat het vandaag ook zondag is, en je raadt het al, dan zijn alle kantoren dicht, en zou eigenlijk het enige alternatief zijn om de auto te gaan droppen op de luchthaven van Khota Bharu, maar dat zou voor ons ongunstig zijn, en tevens was dit ook niet de afspraak. Na veel gebeld, in het engels en in het betere maleisisch, en met de hulp van een aardige maleisische dame is het gelukt om via het hoofdkantoor in Kuala Lumpur iets te kunnen regelen waar we de auto zouden droppen.

Nadat we de bevestiging hadden terug gekregen zijn we in de auto gesprongen en zijn gaan rijden naar Kuala Besut. Wederom was deze rit daarnaar toe niet heel erg spectaculair, en nadat we het rendez-vous punt hadden gevonden waar we de auto mochten achterlaten(wat dus gelukkig bekend was en waar we de afhandeling konden doen), zijn we naar de terminal gegaan om de boot te nemen naar Pulau Perhantian Besar.

In de terminal was het wat onduidelijk hoe we aan de juiste boottickets konden komen, maar nadat we ook die horde hadden kunnen nemen, zaten we eindelijk in het bootje.De boottocht naar de eilanden is een ervaring, het bootje waar je in zit is maar heel klein, en het stukje naar de eilanden (45 minuten) is toch ook redelijk over een groot stuk open zee.

Nou we hebben het geweten hoor, het was een bonken en schudden, maar we hebben genoten hoor,ook onderweg, want tegenover ons in het bootje zat een barbie pop met veels te grote wimpels en borsten, we hebben heel veel lol gehad,omdat we ons afvroegen of alles door dat geschud en dat gebonk wel op zijn plaats zou blijven zitten.Later kwamen we deze canadese dame nog tegen, en hebben we er nog een tijdje mee staan te kletsen , en gelukkig voor haar, alles zat nog op zijn plek.hihi

Het eiland waar we zitten is adembenemend prachtig, en het huisje wat we hebben ligt pal aan het strand.Geweldig

Heerlijk wakker worden zo, de zee die zo tegen het strand aan beukt, dit zijn pas maandagochtenden waar je blij van wordt. Vandaag lekker een dagje op het strand liggen, en lamballen.

Prachtig mooie witte stranden hier en het water, zo onzettend helder blauw, genieten maar.

Er is eigenlijk niet zo heel veel te vertellen vandaag, we hebben aan het strand gelegen, en lezen en slapen veel hier. Huidskleur?: donker donker bruin. hihi hihi.

Oh ja toch wel wat, rond 17:00 uur lokale tijd kregen we te maken met een flinke hoos en regenbui, die toch wel een lange. tijd heeft geduurd, tot midden in de nacht.